کدام دکمه کت را ببندیم؟ (نحوه بستن دکمه کت)

یکی از مواردی که می‌تواند بر روی استایل شما تاثیرگذار باشد، نحوه بستن دکمه کت است. برخی از آقایان بر این باورند که چه لزومی دارد دکمه کت را ببندند. این دسته از افراد احتمالا نمی‌دانند که نحوه بستن دکمه کت می‌تواند ظاهر آنها را تحت تاثیر قرار بدهد و تیپ آنها را حرفه‌ای و اصولی یا غیرحرفه‌ای و نامرتب نشان دهد. برای بستن دکمه کت وقایع تاریخی زیادی تاثیرگذار بوده است که شاید باور آن برای شما کمی دشوار باشد، ولی قوانین مختلفی برای بستن کدام دکمه کت وجود دارد که هر کدام از آنها نشان دهنده موضوع خاصی می‌باشد. برای اینکه با این مسئله به خوبی آشنا شوید می‌توانید ما را در ادامه مقاله همراهی کنید تا به پاسخ این سوال که کدام دکمه کت را ببندیم، برسید و متوجه شوید همین نکته کوچک تا چه اندازه می‌تواند معنا و مفهوم داشته باشد.

نحوه بستن دکمه کت

 

اهمیت درست بستن دکمه کت

برای انتخاب درست یک کت و شلوار میتوانید از مقاله راهنمای جامع خرید کت و شلوار مردانه و نکات مهم آن کمک بگیرید. اما بعد از انتخاب یک کت و شلوار مناسب، باید نحوه درست پوشیدن آن را رعایت کنید تا تیپ زیبا و جذابی داشته باشید. یکی از نکاتی که در زمان پوشیدن کت باید به آن توجه کنید، نحوه درست بستن دکمه کت است. رعایت این نکته اهمیت به سزایی دارد که شامل موارد زیر می‌شود:

  • انتخاب نحوه درست بستن دکمه کت، به دیگران نشان می‌دهد که شما تا چه اندازه به تیپ و استایل خود اهمیت می‌دهید.
  • کت به زیبایی با اندام شما همخوانی پیدا می‌کند و جلوه زیبایی از استایلتان را به دیگران نشان می‌دهد.
  • مانع از لق شدن و افتادن دکمه می‌شود.
  • خیاطان معمولا با این فرض که شما دکمه‌ها را می‌بندید، کت‌ها را می‌دوزند. به همین دلیل ایستایی بهتر کت در حالت بسته بودن دکمه‌ها دیده می‌شود.

بیشتر قواعد و قوانینی که برای بستن دکمه‌ها وجود دارد، مربوط به کت‌های رسمی است ولی برخی از آنها در مورد کت‌های اسپرت و بلیزر نیز صدق می‌کند. به دلیل اینکه افراد کت‌های رسمی را در مراسمات مهم و رسمی می‌پوشند، باید نکات ظاهری بیشتری نسبت به سایر لباس‌هایشان رعایت کنند. شاید برخی از این قوانین سختگیرانه باشد، ولی به شیک بودن و رسمی بودن تیپ شما کمک زیادی می‌کند. در نتیجه برای داشتن استایل هرچه رسمی‌تر و جدی‌تر، بهتر است تمامی نکات درباره درست بستن دکمه کت را رعایت کنید.

اهمیت بستن دکمه کت

بستن دکمه کت‌های تک دکمه

ظاهر این کت‌ها نسبت به سایز کت‌ها کمی بلندتر است، به همین دلیل برای اینکه تعادل بین هر دو طرف رعایت شود بهتر است دکمه را ببندید تا کت شما جلوه بهتری داشته باشد. بنابراین در این مدل کت‌ها زمانی که ایستاده‌اید بهتر است دکمه کت را ببندید، ولی زمانی که نشسته‌اید می‌توانید دکمه کت را باز کنید و به راحتی بنشینید. این مدل کت طرفداران مخصوص به خود را دارد.

بستن دکمه کت‌های دو دکمه

این کت‌ها از زمان‌های بسیار قدیم وجود داشته و افراد زیادی خواهان پوشیدن آنها بوده‌اند. نحوه بستن دکمه کت‌های دو دکمه به این شکل است که دکمه بالایی را می‌بندند و پایینی را باز می‌گذارند. این مدل به صورت معمول از قدیم تا به امروز وجود دارد. زمانی که ایستاده‌اید دکمه بالایی همیشه باید بسته باشد و دکمه پایینی باز، اگر غیر این عمل انجام دهید، اینطور به نظرخواهد رسید که از دانش شما در خصوص استایل و فشن کافی نیست. همچنین توجه داشته باشید در زمان نشسته به هیچ عنوان دکمه پایینی را نبندید، زیرا در شما حس چاق بودن ایجاد می‌کند.

تنها زمانی می‌توانید در این مدل کت دکمه پایینی را ببندید که یقه لبه کت بلند باشد و به راحتی بتواند دکمه بالایی که بسته است را بپوشاند. یکی از حالت‌هایی که می‌توان دکمه پایین را بست، این است که قدتان بلند باشد در این صورت دکمه بالایی را باید باز بگذارید و دکمه پایینی را ببندید تا استایل شیک و جذابی داشته باشید. افراد قد بلند برای اینکه از نمایش سگک کمربند خود جلوگیری کنند، می‌توانند دکمه پایینی این کت را ببندند. بهتر است این افراد از کت‌های سه دکمه استفاده کنند تا بلندی قامت‌شان بهتر به چشم بیاید. وجود یقه‌های انگلیسی با لبه بلند نیز گزینه دیگری برای بستن دکمه پایینی است، زیرا در این صورت دکمه بالایی را اگر ببندید دیده نمی‌شود و نمای دکمه پایینی بیشتر به چشم می‌خورد.

بستن دکمه کت دو دکمه

بستن دکمه کت سه دکمه‌ای

نحوه بستن دکمه‌ کت‌های سه دکمه‌ای نسبت به دیگر کت‌ها کمی پیچیده است و دلیل آن به خاطر تعداد دکمه‌هاست. زمانی که ایستاده‌اید می‌توانید دکمه بالایی را ببندید و یا باز بگذارید این انتخاب کاملا اختیاری است ولی دکمه وسط باید همیشه بسته باشد و دکمه پایینی را هیچگاه نبندید. در حالت نشسته این قضیه کاملا فرق می‌کند و باید دکمه بالا باز باشد و اختیاری نیست. در این حالت برای راحتی خودتان بهتر است دکمه پایینی را باز بگذارید.

بعضی از مدل‌ها که کت دارای یقه شالی (آرشال) هست، می‌توانید دکمه بالا را باز بگذارید؛ چرا که در زیر یقه کت قرار می‌گیرد و در ایستایی کت تاثیر چندانی ندارد. نحوه دوخت این کت‌ها به صورتی تنظیم شده است که بستن دکمه بالا تاثیری بر روی ایستایی کت نداشته باشد. به همین دلیل بستن یا باز گذاشتن آن کاملا اختیاری است. در بیشتر مواقع دکمه بالایی بر زیر یقه پنهان می‌شود، پس به راحتی خودتان بستگی دارد که آن را ببندید یا باز بگذارید.

بستن دکمه کت‌های دو طرف دکمه‌دار

این مدل از کت‌ها طرفداران ویژه‌ای دارد و به عنوان کت‌های سلطنتی شناخته می‌شود و افراد در رده سلطنتی معمولا از این مدل کت استفاده می‌کنند. معمولا این افراد دکمه پایینی را نمی‌بندند، زیرا به آنها حس جاه طلبی و رسمی بودن می‌دهد. به طور کلی در این مدل کت بهتر است تمام دکمه‌های کت را ببندید، ولی اگر مجبور شدید دکمه‌ای را باز کنید بهتر است دکمه پایینی را باز کنید. باز کردن دکمه پایینی بیشتر در زمان نشستن کاربرد دارد و برای ایستایی هر چه بهتر کت در زمان ایستادن، باید تمام دکمه‌های آن بسته شود.

کت‌های دو طرف دکمه‌دار معمولا با تعداد دکمه‌هایی که بر روی کت وجود دارد شناخته می‌شود، ولی تمام این دکمه‌ها کاربرد ندارد به طور مثال در کت‌های دو طرف دکمه‌دار ۶ دکمه‌ای، فقط ۴ دکمه آن بسته و باز می‌شود و دو دکمه دیگر تنها جنبه زیبایی دارد. این مدل کت خواهان زیادی دارد و بیشتر در مراسمات رسمی از آن استفاده می‌کنند، به همین دلیل بهتر است از رنگ‌های سنگین و رسمی‌تر استفاده کنید.

بستن دکمه کت‌های شش دکمه

نحوه بستن دکمه‌های کت شش دکمه نسبت به سایر کت‌ها آسان است و قوانین سختی ندارد. در زمان پوشیدن این کت‌ها باید هر دو دکمه آن را ببندید ولی اگر نیاز به باز گذاشتن دکمه‌ای داشتید بهتر است دکمه پایینی را باز کنید. به طور کلی باز گذاشتن دکمه‌های این کت کار غیرمعمولی است، پس برای حرفه‌ای‌تر بودن استایل خود، قواعد آن را رعایت کنید. این مدل کت را هر فردی انتخاب نمی‌کند و جزو طرح‌های کمتر پوشیده شده و خاص است. به همین دلیل افرادی که این مدل کت را انتخاب می‌کنند به طور حتم از نحوه بستن دکمه‌های آن آگاه هستند. البته باز هم کسانی هستند که بار اول به سمت انتخاب این مدل کت می‌روند پس بهتر است با نحوه بستن دکمه‌های آن به خوبی آشنا شوند.

 

بستن دکمه‌های پیراهن

یکی از مهم‌ترین گزینه‌ها بعد از انتخاب کت و نحوه بستن دکمه‌های آن، انتخاب پیراهن مناسب و به درستی بستن دکمه‌های آن است. برای انتخاب سایز مناسب پیراهن حتما مقاله 5 راهکار انتخاب درست سایز پیراهن مردانه را بخوانید تا با استفاده از توضیحات داده شده، ظاهری زیبا و قابل پسند داشته باشید بهتر است نحوه درست بستن دکمه‌های پیراهن مردانه را بدانید. اگر می‌خواهید در زمان پوشیدن کت از کراوات استفاده کنید، باید تمام دکمه‌های پیراهن را ببندید تا ظاهری شیک و جذاب داشته باشید. حتی اگر از کراوات استفاده نکردید بهتر است برای کت و شلوار تمام دکمه‌های پیراهن را ببندید تا ظاهری آراسته داشته باشید.

اگر استایل کژوال را می‌پسندید، می‌توانید دو دکمه بالایی پیراهن را باز کنید ولی تعداد آن را بیشتر نکنید. این نکته را نیز حتما مد نظر قرار دهید که قبل از نحوه بستن دکمه پیراهن، رنگ آن مهم است و باید از ترکیب رنگی مناسبی استفاده کنید تا تیپ شما به زیبایی، خود را نشان دهد. اگر رنگ نامناسبی انتخاب کنید دیگر نحوه بستن دکمه پیراهن به چشم نمی‌خورد و استایل شما قابل دفاع و تعریف نیست، پس در انتخاب رنگ پیراهن و نحوه ست کردن آن با توجه به سایر اجزا دقت کنید.

بستن دکمه پیراهن

بستن دکمه جلیقه

جلیقه یکی از لباس‌هایی است که بسیاری از افراد نمی‌دانند چگونه از آن استفاده کنند تا همانند افراد معروف زیبا و جذاب دیده شوند. این بخش از لباس آقایان اگر به درستی استفاده نشود ممکن است تیپ و ظاهر شما را نامناسب و زشت نشان دهد. اگر دوست دارید از استایل سه تیکه استفاده کنید، به این معنا که همراه کت و شلوار، جلیقه نیز به تن داشته باشید، بهتر است تمام دکمه‌های جلیقه را به جز دکمه آخری ببندید. دلیل نبستن دکمه آخری، راحتی فرد در حرکت و نشستن و همچنین آسیب وارد نشدن به پارچه است. اگر دکمه آخری جلیقه را ببندید شاید تیپ شما را از حالت اصولی و حرفه‌ای خود خارج کند و تا انتهای مهمانی نیز احساس ناخوشایندی داشته باشید.

سخن پایانی

اگر دوست دارید که در جمع، خوش تیپ و جذاب ظاهر شوید، باید به یک سری از قواعد استایل و فشن آگاه باشید. در زمان پوشیدن کت و شلوار مردانه، بستن دکمه کت یکی از قوانین مهمی است که شاید برخی افراد آن را نادیده بگیرند. به همین دلیل استایل آنها دچار نقص خواهد بود. با اینکه بستن دکمه‌های کت چیز ساده‌ای به نظر می‌رسد، ولی می‌تواند بر روی استایل شما تاثیر زیادی بگذارد و حتی راحتی شما را در مهمانی‌ها در تیر راس قرار می‌دهد. با رعایت کردن تنها قوانینی که در این مقاله به آن اشاره کرده‌ایم، می‌توانید استایل و ظاهری جذاب داشته باشید و با اعتماد به نفس بالا در مجالس حاضر شوید.